Mikor jönnek a hidrogénautók?


A Toyota meginvitált a boszorkánykonyhába egy szkeptikus szakújságírót.

„Az elektromos autók nem a Földet mentik meg, hanem az autógyárakat” – mondta még néhány évvel ezelőtt egy ismerősöm, és ez a mondat azóta is rendszeresen eszembe jut.

Valóban nehéz elhinni, hogy a gyomrukban akkumulátorhegyeket hurcoló, két és fél tonnás SUV-ök jótékony hatással vannak a környezetre, sőt azt is, hogy kevésbé kártékonyak, mint egy 18 éves Suzuki, amelyen hosszú élete során maximum egy-két alkatrészt kellett kicserélni.

De mit értek én hozzá, meg amúgy is óvatos vagyok a végső igazság kimondásával, mert ahány számítást látok, mind más végeredményt mutat.

Nem vagyok mérnök, még csak autórajongó sem, de érdekel a téma, így felkaptam a fejem a The Drive szakportál írására, amely a hidrogénmeghajtást járja körül.

A nézőpontja is érdekes: a Toyota a „függöny mögé” invitálta az egyik hidrogénszkeptikus újságírót, aki egy terjedelmes írásban osztotta meg a tapasztalatait és a véleményét.

Nem kell megijedni, csak a lényeget emelem ki.

A hidrogén-üzemanyagcellákkal kapcsolatban szinte minden logikusnak tűnik. Ha nem tudnánk semmit az autókról, teherautókról, az üzemanyag-ellátást biztosító infrastruktúráról, azt gondolnánk, hogy a hidrogén a szeletelt kenyér óta a legjobb dolog, ami történt. Hiszen az autóba a világ legbőségesebb anyagából tankolhatunk, 500–600 kilométert tehetünk meg vele úgy, hogy az egyetlen melléktermék a víz. Emellé a Toyota még 15 ezer dollár értékű ingyenes üzemanyagot is ad azoknak, akik megvásárolják a világ egyetlen sorozatgyártású hidrogénmeghajtású autóját, a Mirait. Az emberek mégsem élnek a lehetőséggel, még hosszú bottal sem piszkálják a modellt – írja a cikk elején a szerző.

A helyszín Arizona, ahol a Toyota egy 12 ezer hektáros területet birtokol, és ahol minden elképzelhető tesztnek alá tudják vetni a modelleket.

A japán autógyártó nagy víziója, hogy hidrogénnel hajtsa meg az elektromos járműveit. Eddig ezt a fent említett Mirai modellben valósították meg, és most a cég abban bízik, hogy több embert tud majd lelkesíteni a hidrogén iránt az olyan koncept járgányokkal, mint a Tacoma H2 Overlander.

Tacoma H2 Overlander

Ez utóbbi fogadta az újságírókat is, akiket mellesleg nagyon ritkán engednek be a függöny mögé.

Ezzel kapcsolatban a szerzőnek van egy megjegyzése, amely fontos lehet: szerinte „a Toyota rengeteg titkot őrizhet a hidrogénnel kapcsolatban”. Mással nem lehet magyarázni azt, hogy a cég hatalmas pénzeket öl a technológiába a láthatóan nagyon sovány eredmények ellenére. Ráadásul olyan kijelentések is elhangzottak a cég részéről, hogy a hidrogén még a mi életünkben átveszi a dízel szerepét.

A terepszemlén kiderült, hogy a Toyota – amely korábban nagyon óvatosan közelítette meg az elektromos meghajtás kérdését is – hidrogénes projektje nem élvez prioritást, a „többutas szén-dioxid-semlegességnek” nevezett stratégia egyik eleme, de nem feltétlenül úgy kell elképzelnünk, hogy a Corollák vagy a RAV4-esek a közeljövőben hidrogénmotorokkal fognak futkározni.

Hidrogénüzemű vontatók már most is dolgoznak a Los Angeles-i kikötőben, a rakományt szintén hidrogénes targoncák pakolják fel – tudjuk meg.

Igaz, jóval kevesebbet (650 kilométert) mennek egy tankkal, viszont sokkal tisztábbak, erősebbek és élhetőbbek (például nem rázkódnak), mint a dízel teherautók.

A terepre szánt, tetősátorral és grillsütővel ellátott Tacoma H2 Overlander egy tele tank hidrogén elhasználása során körülbelül 53 liter desztillált vizet termel, amely mosásra vagy zuhanyzásra alkalmas. Emellett annyi áramot tud termelni, amely képes ellátni egy családi házat vagy egy teljes kempinget.

A szerzőnek az a véleménye alakult ki a látottak és a Toyota szakembereivel folytatott beszélgetések után, hogy a technológiának nagy jövője lehet bizonyos területeken (szállítmányozás, tartalék áramellátás), de továbbra is szkeptikus maradt a mindennapi közlekedéssel kapcsolatban.

Merthogy honnan lesz hidrogén az utak szélén?Valószínűleg csak akkor fog elterjedni, ha a nagy benzinkút-láncok úgy döntenek, hogy szállítanak hidrogént – ha egyáltalán úgy döntenek, és én nem vagyok túl optimista. A tárolása is fejtörést okoz, mivel a hidrogénmolekulák olyan kicsik és illékonyak, hogy speciális tartályokra van szükségük. És bár olyan cégek, mint az ExxonMobil és a Chevron sajtóközleményeket adnak ki a hidrogén potenciáljáról, kételkedem abban, hogy komolyan gondolják, hogy a hidrogén annyira elterjed, hogy bármilyen formában is kihívást jelenthet a nagy olajcégek számára” – véli a szerző, aki abban sem bízik, hogy az amerikai kormány beáll a technológia mögé.

A cikkhez eddig 51 hozzászólás érkezett. Többségük kételkedésének ad hangot, de akad olyan szakember is, aki biztos benne, hogy ez a jövő.

Én csak arra lennék kíváncsi, hogy tud-e valamit a Toyota, amit senki más.

A Vezess.hu 2017-ben tesztelte a Mirait, és akkor részletesen, de közérthetően elmagyarázta a technológiát.

Fotók: Thedrive.com

Megjegyzés hozzáfűzése